Toitumine

Võimalik, et oled segaduses ning ei tea, mida raseduse ajal sööma peaks. Lisaks tervislikule menüüle peaksid mõningaid toiduaineid hoopiski vältima.

Raseduse ajal aitab tasakaalustatud toitumine hoida sind tervena ning varustada beebit arenguks vajalike toitainetega.
Vastavalt Eesti riiklikule toitumissoovitusele on rasedusaegsed soovituslikud täiendavad ööpäevased energiakogused järgmised: 1.trimestril lisaenergiavajadus 130 kcal, 2.trimestril 330 kcal ning 3.trimestril 540 kcal. Kuna samaaegselt tavaliselt väheneb raseda kehaline aktiivsus, siis jälgi hoolikalt kaalu juurdekasvu ning oma toidukoguseid. Võib olla, et esimesel trimestril ei pea sa sööma rohkem kui enne rasestumist - isegi kui tunned, et tahaksid. 2. ja 3. trimestril energiavajadus tõuseb rohkem, kuna beebi hakkab kaalus juurde võtma.

Mida peaksid sööma?

Raseduse ajal on oluline toituda tervislikult ning mitmekülgselt.
Eesti riiklikud toitumisjuhised sisaldavad tervisliku toitumise soovitusi ka rasedatele.

 

  • väldi margariine ja hüdrogeenitud taimerasvu sisaldavaid tooteid (rasvased saiakesed, küpsised, kommid). Eelista taimeõlisid, võid, koort.
  • vähendada töödeldud toidu ja kiirtoidu tarbimist, kuna need sisaldavad palju küllastunud rasvhappeid ning suures koguses lisatud soola ja suhkrut. Piira kiirtoidu tarbimist ning loobu küpsistest, kookidest, viineritest, keeduvorstist, kartulikrõpsudest, kommidest ja karastusjookidest.
  • joo piisavas koguses vett, et vältida kõhukinnisust ning vedelikupuudust.

Toitumissoovitused rasedatele

Raseduse ajal on oluline hoida kehakaal kontrolli all. Seega tuleks keskenduda toidu kvaliteedile.

Lady eating

  • Väldi alkoholi. Kõige turvalisem variant on raseduse planeerimise, raseduse ja imetamise ajal alkoholist loobuda.
  • Väldi toite, mis võivad sisaldada toidupatogeene ning võivad kahjustada seeläbi arenevat loodet. Soovitav on hoiduda termiliselt ebapiisavalt töödeldud liha, kala, muna söömisest. Ei ole soovitav tarbida pastöriseerimata piima ja sellest toodetud piimasaadusi, toorest pesemata puu- ja köögivilja.
  • Ole kala suhtes valiv. Mõned kalaliigid võivad sisaldada rohkem elavhõbedat kui teised. Üldjuhul on väherasvastes ning avamerelt püütud kalades saasteainete sisaldused madalad. Saasteainete sisaldused on madalad ka kasvanduse kalades.
  • Vähenda kofeiini tarbimist. 1,5 teelusikatäit kohvipulbrit oleks optimaalne kogus, millest valmistada päevane kohv raseduse ajal. Pea meeles, et ka šokolaad, tee ning mõned karastus- ja energiajoogid sisaldavad kofeiini.

Kuidas tulla toime rasedusaegsete tervisehädadega?

Iiveldus

Iiveldust ja oksendamist kogevad esimesel trimestril kuni 80% naistest. Iga naine on erinev, kuid mõni järgnevatest soovitustest võib sulle leevendust tuua.

  • Hoia eemale lõhnadest ja toitudest, mis sind iiveldama ajavad.
  • Proovi erinevaid toite-jooke, et teada saada, millised neist sinu sümptomeid leevendavad. Mõnda naist aitab see, kui süüa hommikul esimese asjana kuivikuid või juua ingverijooki.
  • Söö päeva jooksul regulaarselt väikseid eineid. See võib iiveldust leevendada.
  • Söö väherasvaseid ja kergesti seeditavaid toite, nagu leib, riis ja pastaroad. Võid proovida ka valgurikkaid vahepalu, näiteks kõvajuustu.
  • Väldi rasvast ja vürtsikat toitu ning köögivilju, mis tekitavad kõhugaase.
  • Joo piisavalt vett, et vältida vedelikupuudust.
  • Hommikuse iivelduse korral proovige võtta elevit® Pronatali (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) õhtul.

Kõrvetised

Kõrvetised on 2. ja 3. trimestril levinud probleem, kuna kasvav beebi surub end juba niigi aeglase seedesüsteemi vastu. Probleemi leevendamiseks võib abi olla järgnevate nõuannete järgimisest.

  • Söö regulaarselt kergeid eineid, et sa ei koormaks liialt seedesüsteemi.
  • Väldi praetud, vürtsikaid ja rasvaseid toite, mis võivad magu ärritada.
  • Tarbi söögi kõrvale vähem vedelikku. Nii väldid kõhupuhitust. Joo parem rohkem söögikordade vahepeal.
  • Ära heida peale söömist paari tunni jooksul pikali.
  • Kanna avaraid riideid.
  • Maga kahe padjaga, et pea oleks kõhust kõrgemal.
  • Apteegist võid osta kõrvetisi leevendavaid preparaate, mida tohib raseduse ajal kasutada, nt Rennie't (kaltsium- ja magneesiumkarbonaat).

Kõhukinnisus

Hormoonide, vähese liikumise ja kasvava lapse koosmõju võib põhjustada kõhukinnisust. Ilma arsti nõusolekuta ei tohiks lahtisteid kasutada. Selle asemel kohanda oma toitumist ja eluviisi.

  • Söö kiudainerikast toitu, nagu täisteratooted, puuviljad ja köögiviljad. Toitumiseksperdid soovitavad süüa päevas umbes 30 g kiudaineid
  • Joo piisavalt vett.
  • Liigu regulaarselt - abi võib olla hommikusest jalutuskäigust.

Muutunud isud

Rasedus on kehale kurnav. Lapse arengu toetamiseks vajab keha lisavitamiine, -mineraalaineid ja -mikroelemente ning toidust ei pruugi neid piisavalt saada.

Lapse arengu toetamiseks vajab keha suurenenud koguses vitamiine, mineraalaineid ja mikroelemente ning toidust ei pruugi neid piisavalt saada.

Rasedus on kehale kurnav. Lapse arengu toetamiseks vajab keha lisavitamiine ja -mineraalaineid ning toidust ei pruugi neid piisavalt saada.

Eriti tähtsad toitained

Foolhape

Esimestel rasedusnädalatel, kui enamik naisi veel oma rasedusest teadlikud ei ole, on neuraaltoru juba välja arenenud või sulgunud. Neuraaltoru moodustab lapse aju ja seljaaju, mis on kesknärvisüsteemi osad. Naise foolhappe tase võib mängida olulist rolli neuraaltoru moodustumises. Kliiniliselt on tõestatud, et foolhape vähendab neuraaltoru defektide, nt spina bifida tekkeriski.

Foolhappe vajadus tõuseb ka raseduse ajal, eriti kolmandal trimestril, sest sel ajal toimub intensiivne loote ja platsenta kasvamine. Seetõttu on oluline tarbida raseduse planeerimise, raseduse ja imetamise ajal foolhapet sisaldavat vitamiinide, mineraalainete ja mikroelementide komplekspreparaati. Selleks sobib hästi elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn), sest see sisaldab 800 mcg foolhapet.

Raud

Raseduse ajal tõuseb rauavajadus seetõttu, et ema veremaht suureneb ning loode ja platsenta kasvavad. Raua tarbimine on oluline rauapuuduse ennetamiseks ning see on vajalik ka lapse arenguks. elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) sisaldab 60 mg rauda.

elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) annab sulle raseduse ajal vajalikke toitaineid

Raseduse ajal tõuseb päevane soovituslik toitainete kogus kuni 150%, mis tähendab, et igasugune abi on teretulnud. elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) sisaldab olulisi vitamiine, mineraalaineid ja mikroelemente, mis aitavad suurenenud toitainete vajadust katta, kui nende sisaldus toidus on ebapiisav. elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) sisaldab suures koguses foolhapet ja rauda. Kliiniliselt on tõestatud, et foolhape vähendab neuraaltoru defektide nagu spina bifida tekkeriski ja raud aitab ennetada rauavaegust.

elevit® Pronatal vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) koos tervisliku toitumisega annab sulle ja beebile raseduse ajal vajalikud toitained, kui nende sisaldus toidus on ebapiisav.

Võimalik, et pead tegema muutusi ka eluviisis

Toitumine on raseduse ajal oluline, kuid see pole ainus asi, millele tähelepanu pöörata. Loe meie nõuandeid rasedatele. Võid üllatusega avastada, et pead mõnda harjumust muutma.