Nimekiri värsketele emadele

See lihtne nimekiri aitab lapse esimestel elukuudel kõiki vajalikke tegevusi meeles pidada. Laadi nimekiri alla ja prindi see lihtsamaks kasutamiseks välja.

Nimekiri

  • Sünni registreerimine ja nime valik

    • Lapse sünni registreerimiseks ja nimepanekuks peab lapse seaduslik esindaja isiklikult esitama ühe kuu jooksul lapse sündimise päevast arvates vastava avalduse perekonnaseisuasutusse (Perekonnaseisutoimingute seadus).

  • Toitainete vajaduse kasv

    • Selleks, et tagada imetamise ajal nii sulle kui lapsele vajalikus koguses toitaineid, võid vajada abi. Kui toit on ühekülgne võid lisaks tarvitada imetavatele emadele sobivaid vitamiine, mineraalaineid ja mikroelemente sisaldavaid preparaate, nagu elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn).

  • Uuri sünnitoetuste kohta

    • Värsked lapsevanemad saavad taotleda erinevaid toetusi.

  • Registreeri end sünnitusjärgsesse tervisekontrolli

    • 6 nädalat pärast sünnitust pead minema sünnitusjärgsesse kontrolli. See on hea aeg arutada arstiga/ämmaemandaga oma enesetunnet ja leida võimalikele probleemidele lahendused (rasestumisvastase vahendi kasutamine, imetamine, väsimus, beebi eest hoolitsemine jne).

  • Registreeri laps perearsti vastuvõtule

    • Beebi läbivaatused peaksid toimuma 1., 2. ja 4. nädalal, seejärel  2., 3., 4½., 6., 7., 9., 12. elukuul (Eesti sotsiaalministri määrus). Esimesed vaktsineerimised tehti juba sünnitusmajas või vahetult pärast sünnitusmajast koju tulekut. Järgmised vaktsineerimised tehakse 1., 2., 3., 4½., 6. ja 12. elukuul (Eesti riiklik vaktsineerimiskava).
      Pea visiitide tiheduse osas nõu oma arstiga ning probleemide korral konsulteeri kindlasti arstiga või kasuta töövälisel ajal perearsti nõuandetelefoni.

  • Mõtle lapse tulevasele lastesõimele/lasteaiale

    • Esita avaldus lapse lisamiseks kohalike lastesõimede/lasteaedade kohajärjekorda.

  • Alusta sünnitusjärgsete harjutustega

    • Pärast sünnitust vajavad nii vaagnapõhja- kui kõhulihased treenimist. Uuri vastsetele emadele sobivate treenimisvõimaluste kohta.

  • Kaalu rasestumisvastaste vahendite kasutamist

    • Kui sul pole plaanis kohe teist last saada, kaalu rasestumisvastaste vahendite kasutamist. Vastupidiselt levinud arusaamale ei ole imetamine piisav rasestumisvastane meetod. Uuri arstilt, milliseid vahendeid tohib imetamise ajal kasutada.

  • Hoolitse oma vaimse tervise eest

    • Esimestel nädalatel on tavaline, et naine tunneb end pisut õnnetuna, üritades hakkama saada kõigi uute kohustustega. Need tunded mööduvad tavaliselt iseenesest. Kui siiski tunned masendust kauem kui 2 nädalat pärast lapse sündi, räägi sellest oma ämmaemanda või arstiga.