Eluviis

Raseduseks valmistudes tasub järgida lihtsaid eluviisi puudutavaid nõuandeid. Need aitavad sul raseduseks end ette valmistada ning tagavad beebile elu alustamiseks parimad võimalikud tingimused.

Rasestumist mõjutavad mitmed kontrollitavad tegurid, nagu toitumine, kehakaal, suitsetamine ja liikumine. Rasestumise soodustamiseks pead võib-olla oma harjumusi muutma.

Need eluviisialased nõuanded aitavad teil partneriga lapse saamiseks valmistuda.

Hoolitse enda eest

 
1. Hoia toidusedel mitmekesine

Toitu tasakaalustatult - söö värskeid puu- ja juurvilju, kvaliteetseid valke, täisteratooteid, madala rasvasisaldusega piimatooteid ja joo piisavalt vett. Toitainerikas dieet annab beebile eluks parima võimaliku alguse. 

Proovi vältida aineid, mis võivad põhjustada probleeme nii rasestumisel kui raseduse ajal, näiteks alkoholi, narkootikume, potentsiaalselt toidupatogeenidega saastunud toitu (pehmed juustud, kuumtöötlemata liha, kala, valmissalatid ja toored munad) ning kõrge elavhõbeda sisaldusega kalu. Soovitatav on piirata ka kofeiini tarbimist. Leia rohkem infot meie toitumise lehelt.

Toitu mitmekesiselt ja tasakaalustatult ning tarbi palju värskeid puu- ja juurvilju. Ema toitainerikas dieet annab beebile elus parima võimaliku stardipositsiooni
2. Toitainete vajadus raseduse planeerimise ajal

Rasedus on toitumise mõttes üks nõudlikumaid perioode naise elus. Täisväärtuslik toit on tähtis nii ema kui lapse tervise seisukohast.

Raseduse ajal suureneb teatud toitainete vajadus. Juhul kui organismi varud on ebapiisavad ning igapäevane toit liiga ühekülgne, siis on suurenenud toitainevajadust keeruline vaid toiduga katta. Rasedusaegseks kasutamiseks mõeldud vitamiinide, mineraalainete ja mikroelementide komplekspreparaat elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) aitab varustada organismi vajalike toitainetega, juhul kui nende sisaldus toidus on ebapiisav.

Raseduse esimestel nädalatel hakkavad arenema beebi elutähtsad organid. Kuna naine ei pruugi sel ajal veel rasedusest teadlik olla, tuleks rasedusvitamiine hakata igapäevaselt võtma juba rasedust planeerides, vähemalt üks kuu enne rasestumist.

3. Püsi terve ja järgi häid hügieenitavasid

Toidu õige käitlemine aitab vähendada võimalust nakatuda toiduga levivatesse haigustesse. Hoia nõud ja köögitasapinnad puhtad, pese korralikult käsi ning puu- ja juurvilju, küpseta toit korralikult läbi ning säilita toitu õigel temperatuuril.

4. Liigu regulaarselt

Liikumine vähendab teatud krooniliste tervisehädade riski ja parandab üldist heaolu. Ära siiski treenimisega liialda. Liigne füüsiline koormus võib mõjutada hormoone ning raskendada rasestumist

Couple walking in woods

5. Hoia kehakaal kontrolli all

Tervisliku kehakaalu hoidmine on raseduse planeerimisel väga oluline. Nii üle- kui alakaal vähendab rasestumise võimalust, kuna põhjustab häireid hormonaalsüsteemis.

Arvuta välja oma kehamassiindeks (KMI). Nii saad teada oma ideaalse kehakaalu. Selleks jaga kehakaal kilogrammides pikkuse ruuduga meetrites või kasuta veebis leiduvaid kehamassikalkulaatoreid.
 
Ideaalne KMI on vahemikus 18,5 kuni 24,99. Kui KMI on normaalvahemikust väljas, konsulteeri arstiga, kuidas tervislikult kaalu tõsta või langetada.

Stressi vähendamine võib parandada rasestumise võimalusi
6. Lõpeta suitsetamine

Suitsetamine põhjustab mitmeid tervisehäireid ning võib kahjustada nii naiste kui meeste viljakust. Kui kumbki partneritest suitsetab, on raseduse planeerimine hea põhjus suitsetamine maha jätta. 

Kui vajad suitsetamisest loobumiseks nõu või tuge, pöördu oma arsti poole.

7. Vähenda stressi

Kiire elutempo ja lapse planeerimine võivad tekitada pingeid ja kurnatust. Stressi vähendamine erinevate lõdvestustehnikatega võib rasestumisele kaasa aidata. Abi võib olla näiteks jooga või tai chi harrastamisest või mediteerimisest.

8. Väldi liigset kuumust

Kui üritad last saada, väldi liiga kuuma sauna. Ka mehed saavad seemnerakkude tervist ja arvukust parandada vältides liigset kuumust.

9. Ära tühjenda kassi liivakasti

Must kassiliiv võib sisaldada ohtlikke baktereid. Kassi liivakasti tühjendamisel kanna kummikindaid või palu kellelgi teisel seda teha. Samal põhjusel tuleks kindaid kanda ka aiatööde tegemisel.

Ole valmis!

 
10. Vaata üle oma majanduslik seis

Majanduslik valmisolek eelseisvaks teekonnaks on väga tähtis. Jälgi, et nii sinul kui partneril oleks stabiilne sissetulek ning arvestage kulutustega, mis pere loomisega kaasnevad.

11. Tunne oma perekonna ajalugu

Kui võimalik, on raseduse planeerimisel oluline tundma õppida oma pere terviseajalugu. See võib kujundada nii sinu kui lapse tulevikku. Enne lapse saamist võiks arstiga arutada suguvõsas esinevaid terviseprobleeme, et teha kindlaks, kas mõni tegur võib rasedust või lapse arengut mõjutada.

12. Räägi pere ja sõpradega

Kui olete selleks valmis, on hea mõte rääkida pere laiendamise soovist lähemate sugulaste või sõpradega. See võib anda teile paremini aimu, mis ees ootab ja milleks tuleb valmis olla. Samuti annab see teile mõlemale olulise tugivõrgustiku.

13. Kas oled eelseisvaks teekonnaks valmis?

Pere loomine on põnev väljavaade, kuid enne kui liigselt hoogu satute, tasub hetkeks aeg maha võtta ja partneriga rääkida. Tehke kindlaks, kas olete ühel nõul ja emotsionaalselt valmis peret looma.

See pole veel kõik...

Koostasime põhjaliku nimekirja asjadest, mida enne lapse planeerimist peaks tegema. Loe nimekiri läbi ja prindi välja. See aitab sul raseduseks valmistuda.