Rasedusaegne kontrollnimekiri

Käepärane nimekiri aitab sul raseduse ajal vajalikke tegevusi meeles pidada. Prindi nimekiri välja, et seda oleks lihtsam kasutada.

Esimene trimester: 1...16. nädal

  • Külasta arsti

    • Mine arsti vastuvõtule kohe, kui kahtlustad rasedust. Arst saab rasedust kinnitada, määrata kindlaks sünnitustähtaja ja koostada rasedusaegsete visiitide plaani.

  • Registreeri end arsti või ämmaemanda vastuvõtule

    • Raseduse ajal tuleb käia regulaarselt tervisekontrollis, et kindlaks teha, kas kõik sujub hästi. Esimene visiit arsti või ämmaemanda juurde peaks toimuma hiljemalt raseduse 10. - 11. nädalal.

  • Kaalu lisauuringuid

    • 11. - 13. nädalal tehakse esimene ultraheliuuring, et jälgida loote arengut. Samas ajavahemikus tehakse sulle ka vereanalüüs, et selgitada loote arenguhäirete ning kromosoomihaiguste tekkeriski.

  • Pea arstiga nõu spetsiaalselt rasedatele mõeldud vitamiinide, mineraalainete ja mikroelementide kompleksprepaaradi, nt elevit® Pronatali (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) kasutamise üle

    • elevit® Pronatal (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) sisaldab suures koguses foolhapet ja rauda. Kliiniliselt on tõestatud, et foolhape vähendab neuraaltoru defektide nagu spina bifida tekkeriski ja raud aitab ennetada rauavaegust.

      elevit® Pronatali (vitamiinid A, B1, B2, B6, B12, C, D3, E, kaltsiumpantotenaat, biotiin, nikotiinamiid, foolhape, Ca, Fe, Mg, Mn, Cu, P, Zn) soovitatakse tarvitada iga päev vähemalt üks kuu enne rasestumist ning raseduse ja imetamise ajal, kui sinu toidus pole piisavalt vajalikke vitamiine, mineraalaineid, mikroelemente.

      11. - 13. nädalal tehakse esimene ultraheliuuring, et jälgida loote arengut. Samas ajavahemikus tehakse sulle ka vereanalüüs, et selgitada loote arenguhäirete ning kromosoomihaiguste tekkeriski.

  • Leevendus hommikusele iiveldusele

    • Kui sa vajad abi iivelduse ja oksendamise leevendamisel, proovi järgnevaid abinõusid.

  • Loobu suitsetamisest

    • Loobu suitsetamisest kohe, kui kahtlustad rasedust.

  • Loobu alkoholist

    • Kõige ohutum on raseduse ja imetamise ajaks täielikult loobuda alkoholist.

  • Toitu tervislikult

    • Toitu täisväärtuslikult, tasakaalustatult ja mitmekesiselt, et toetada nii enda kui lapse tervist. Loe, mida vältida või mille tarbimist piirata ning joo palju vett.

  • Vähenda kofeiini tarbimist

    • Raseda päevane lubatud maksimumkogus kofeiini sisaldub 1,5 teelusikas kohvipurus. Pea meeles, et kofeiini leidub ka šokolaadis, tees ning mõnedes karastus- ja energiajookides.

  • Liigu regulaarselt

    • Ole aktiivne ja liigu iga päev pool tundi mõõduka koormusega, sest siis paraneb sinu psühholoogiline ja füsioloogiline heaolutunne, vähenevad rasedusaegsed vaevused. Treenitud lihased aitavad säilitada head rühti ning hoida loodet õiges asendis. Regulaarne füüsiline koormus soodustab ettevalmistust sünnituseks ning sünnitusjärgset taastumist. Sobivateks aladeks on nt jalutamine, ujumine, rasedate võimlemine ja jooga.

  • Uuri vanemapuhkuse tingimusi

    • Küsi tööandjalt rasedus- ja vanemapuhkuse kohta.

  • Ära puhasta kassi liivakasti

    • Kui sul on kass, kanna liivakasti tühjendamisel kummikindaid või palu kellelgi teisel kasti puhastada. Kindaid tuleks kanda ka aiatööde tegemisel.

Teine trimester: 16. - 28. nädal

  • Registreeri end teise trimestri uuringutele

    • Teisel trimestril tehakse tavaliselt vereanalüüs 14+0 kuni 17+6 rasedusnädalal ja ultraheliuuring 19. - 21. nädalal, et lapse arengut kontrollida.

  • Liitu mõne rasedate grupiga

    • Jaga oma kogemusi teiste rasedatega, kellel on sinuga sarnane sünnitustähtaeg.

  • Käi perekoolis, kuula loenguid rasedusest ja sünnitusest

    • Loengutes saad teada, mida oodata sünnituse ajal, millised on valutustamise võimalused, milliseid harjutusi raseduse ajal teha ning kuidas last toita ja rahustada. Samuti on see hea võimalus esitada küsimusi ning kohtuda teiste tulevaste lapsevanematega.

  • Osale imetamisnõustamisel

    • Imetamine on kasulik nii ema kui lapse tervisele. Ämmaemand oskab sulle anda imetamisalast nõu.

  • Tee vaagnapõhjalihaseid tugevdavaid harjutusi

    • Raseduse ja sünnituse tõttu võivad vaagnapõhjalihased muutuda nõrgemaks ja põhjustada uriinilekkeid. Need lihtsad harjutused aitavad vaagnapõhjalihaseid tugevdada.

  • Osta rasedariideid

    • Ilmselt oled märganud, et vanad riided ei taha enam hästi selga mahtuda. Seega on aeg oma garderoobi täiendada! Samuti vajad sa toetavat rinnahoidjat.

Kolmas trimester: 28. nädalast kuni sünnituseni

  • Osta või laena vajalikke beebitarbeid

    • Lisaks mööblile vajad käru, beebiriideid, mähkmeid ja muid vajalikke kaupu. Uute ostmise asemel võid uurida, kas saaksid midagi laenata sõpradelt või sugulastelt, kelle lapsed on juba suuremad.

  • Osta uus rinnahoidja

    • Eelmine ostetud rinnahoidja on sulle nüüdseks ilmselt väikseks jäänud. Umbes 28. nädala paiku vajad juba suuremat numbrit.

  • Hangi lapsele turvahäll/turvatool

    • Autos peab laps olema turvaliselt kinnitatud ja vajab turvahälli. Turvahälli läheb tarvis juba lapse haiglast kojutoomisel, seega tasub see soetada pigem varem kui hiljem.

  • Paki haiglakott

    • Haiglasseminek võib tulla ootamatult, seega paki haiglakott juba varakult valmis. Paki kaasa ka vajalikud tarbed beebi jaoks.

  • Sea lapse tuba valmis

    • Seadke lapse tuba kojutulekuks valmis.